الإمام علی علیهالسلام :
أربَعَةُ أشیاءَ لا یَعرِفُ قَدرَها إلاَّ أربَعَةٌ : الشَّبابُ لا یَعرِفُ قَدرَهُ إلاَّ الشُّیوخُ وَالعافِیَةُ لا یَعرِفُ قَدرَها إلاَّ أهلُ البَلاءِ ، وَالصِّحَةُ لا یَعرِفُ قَدرَها إلاَّ المَرضى ، وَالحَیاةُ لا یَعرِفُ قَدرَها إلاَّ المَوتى
امام على علیهالسلام : ارزش چهار چیز را جز چهار گروه نمىشناسند :[ارزش ]جوانى را جز پیران نمىشناسند؛[ارزش] آرامش (آسایش) را جز گرفتاران نمىشناسند ؛ [ارزش] سلامت را جز بیماران نمىشناسند ، و[ارزش] زندگى را جز مُردگان نمىدانند
------------------------------------------------------------
عنه علیهالسلام : شَیئانِ لا یَعرِفُ فَضلَهُما إلاّ مَن فَقَدَهُمَا : الشَّبابُ ، وَالعافِیَةُ .
امام على علیهالسلام : برترى (ارزشِ) دو چیز را جز آنان كه آنها را از دست دهند ، نمىشناسند : جوانى و آرامش .
-------------------------------------------------------
عنه علیهالسلام ـ فِی الدّیوانِ المَنسوبِ إلَیهِ ـ :
شَیئانِ لَو بَكَتِ الدِّماءَ عَلَیهِماعَینانِ حَتّى تُؤذِنا بِذَهابِ
لَم تَبلُغَا المِعشارَ مِن حَقَّیهِمافَقدُ الشَّبابِ وفُرقَةُ الأَحبابِ
امام على علیهالسلام ـ در دیوان منسوب به ایشان ـ :
دو چیز است كه اگر دیدگان ، بر آن خون بگِریند /
تا به مرز كورى برسند ،
به یكْدهمِ سزایشان نرسیدهاند : /
ازدست دادن جوانى و جدایىِ دوستان!
----------------------------------------------------------
عنه علیهالسلام ـ فِی الدّیوانِ المَنسوبِ إلَیهِ ـ :
بَكَیتُ عَلى شَبابٍ قَد تَوَلّىفَیالَیتَ الشَّبابَ لَنا یَعودُ
فَلَو كانَ الشَّبابُ یُباعُ بَیعالأََعطَیتُ المُبایِعَ ما یُریدُ
ولكِنَّ الشَّبابَ إذا تَوَلّىعَلى شُرَفٍ فَمَطلَبُهُ بَعیدُ
امام على علیهالسلام ـ در دیوان منسوب به ایشان ـ :
بر جوانى ، چون كه بگذشت ، گریستم /
كاش جوانى به سوى ما باز مىگشت!
اگر جوانى به فروش مىرسید /
به فروشندهاش هر چه مىخواست ، مىدادم .
لیكن جوانى چون بر ستیغ كوهها نشیند /
بهدست آوردنش دشوار است .
-----------------------------------------------------
الإمام علی علیهالسلام : بادِر شَبابَكَ قَبلَ هَرَمِكَ ، وصِحَّتَكَ قَبلَ سُقمِكَ .
امام على علیهالسلام : جوانىات را پیش از پیرى ، وتندرستىات را پیش از بیمارى دریاب .
-------------------------------------------------
عنه علیهالسلام : بادِرِ الفُرصَةَ قَبلَ أن تَكونَ غُصَّةً .
امام على علیهالسلام : فرصت را پیش از آن كه اندوه گردد ، دریاب
------------------------------------------------
عنه علیهالسلام : ما أقرَبَ الدُّنیا مِنَ الذَّهابِ وَالشَّیبَ مِنَ الشَّبابِ .
امام على علیهالسلام : چه نزدیك است دنیا به نابودى ، و جوانى به پیرى!
---------------------------------------------------
عنه علیهالسلام : ما أنزَلَ المَوتَ حَقَّ مَنزِلَتِهِ مَن عَدَّ غَداً مِن أجَلِهِ .
امام على علیهالسلام : آن كه فردا را از عمر خویش بشمارد ، مرگ را در جاى شایستهاش قرار نداده است .
-------------------------------------------------
عنه علیهالسلام ـ فی قَولِ اللّهِ عز و جل «وَ لاَ تَنسَ نَصِیبَكَ مِنَ الدُّنْیَا» ـ : لا تَنسَ صِحَّتَكَ وقُوَّتَكَ وَفَراغَكَ وشَبابَكَ ونَشاطَكَ أن تَطلُبَ بِهَا الآخِرَةَ .
امام على علیهالسلام ـ درباره آیه (و سهم خود را از دنیا فراموش مكن) ـ : [یعنى ]سلامت ، توانایى ، فرصت ، جوانى و شادابىات را فراموش مكن ، تا با آنها ، آخرت را به دست آورى
-----------------------------------------------------
الإمام علی علیهالسلام : لا یَزالُ العَقلُ وَالحُمقُ یَتَغالَبانِ عَلَى الرَّجُلِ إلى ثَمانِیَ عَشرَةَ سَنَةً فَإِذا بَلَغَها غَلَبَ عَلَیهِ أكثَرُهُما فیهِ .
امام على علیهالسلام : خِرد و نادانى تا هجده سالگى در آدمى در نَبَردند . وقتى آدمى به آن سن رسید ، هر كدام بیشتر باشد ، بر او غلبه مىیابد
-----------------------------------------------------
الإمام علی علیهالسلام ـ فِی الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَیهِ ـ : تَعَلَّمُوا العِلمَ صِغارا تَسودوا بِهِ كِبارا .
امام على علیهالسلام ـ در حكمتهاى منسوب به ایشان ـ : علم را در كَمْسالى بیاموزید ، تا در بزرگ سالى بدان بزرگى كنید .
---------------------------------------------------
عنه علیهالسلام : مَن لَم یُجهِد نَفسَهُ فی صِغَرِهِ لَم یَنبُل فی كِبَرِهِ .
امام على علیهالسلام : آن كه در كَمْ سالى ، خود را [براى تحصیل دانش و فضیلت ]به كوشش وادار نسازد ، در بزرگسالى به برترى(فضل) نمىرسد .
---------------------------------------------------
عنه علیهالسلام ـ فِی الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَیهِ ـ : مُرُوا الأَحداثَ بِالمِراءِ وَالجِدالِ ، وَالكُهولَ بِالفِكرِ ، وَالشُّیوخَ بِالصَّمتِ .
امام على علیهالسلام ـ در حكمتهاى منسوب به ایشان ـ : جوانان را به مباحثه و جدال [علمى] ، و میانسالان را به اندیشیدن ، و پیران را به سكوت ، فرمان دهید .
---------------------------------------------------
الإمام علی علیهالسلام ـ فی وَصِیَّتِهِ لاِبنِهِ الحَسَنِ علیهالسلام ـ : إنَّما قَلبُ الحَدَثِ كَالأَرضِ الخالِیَةِ ما اُلقِیَ فیها مِن شَیءٍ قَبِلَتهُ فَبادَرتُكَ بِالأَدَبِ قَبلَ أن یَقسُوَ قَلبُكَ ، وَیشتَغِلَ لُبُّكَ .
امام على علیهالسلام ـ در وصیّت به فرزندش حسن علیهالسلام ـ : همانا دلِ جوان ، مانند زمینِ كشتناشده است . آنچه در آن افكنده شود ، مىپذیرد . از این رو ، پیش از آن كه دلت سخت گردد و خِردت سرگرم شود ، به تربیت تو همّت گماشتم .
----------------------------------------------------
عنه علیهالسلام ـ فی وَصِیَّتِهِ لاِبنِهِ الحَسَنِ علیهالسلام ـ : وأجمَعتُ عَلَیهِ مِن أدَبِكَ أن یَكونَ ذلِكَ وأنت مُقبِلُ العُمُرِ ، وَمُقتَبَلُ الدَّهرِ ، ذو نِیَّةٍ سَلیمَةٍ ، ونَفسٍ صافِیَةً .
امام على علیهالسلام ـ در وصیّت به فرزندش حسن علیهالسلام ـ : [و آن گاه كه] بر تربیت تو همّت گماشتم ، چنان دیدم كه در عنفوان جوانى و بهار زندگىات هستى كه نیّتى درست و نهادى پاكیزه دارى .
---------------------------------------------------
الإمام علی علیهالسلام : أصحابُ المَهدِیِّ شَبابٌ لا كُهولٌ فیهِم إلاّ مِثلَ كُحلِ العَینِ وَالمِلحِ فِی الزّادِ وَأقَلُّ الزّادِ المِلحُ .
امام على علیهالسلام : یاران مهدى(عج) جواناند و كهنسالان ، در میان آنان ، اندكاند ، مانند سرمه در چشم و نمك در زاد و توشه ، كه كمترین قسمت توشه ، نمك است .
----------------------------------------------------
الإمام علی علیهالسلام : ما مِن حَرَكَةٍ إلاّ و أنتَ مُحتاجٌ فیها إلى مَعرِفَةٍ .
امام على علیهالسلام : هیچ فعّالیتى نیست ، مگر آن كه تو در آن ، نیازمندِ شناختى
-----------------------------------------------------
عنه علیهالسلام : یا مَعشَرَ الفِتیانِ، حَصِّنوا أعراضَكُم بِالأَدَبِ ودینَكُم بِالعِلمِ .
امام على علیهالسلام : اى جوانان! آبروى خویش را با ادب (تربیت) ، و دین خویش را با دانش ، نگهدارید
--------------------------------------------------
عنه علیهالسلام ـ فِی الحِكَمِ المَنسوبَة إِلَیهِ ـ : أولَى الأَشیاءِ أن یَتَعَلَّمَهَا الأَحداثُ الأَشیاءُ الَّتی إذا صاروا رِجالاً اِحتاجوا إلَیها .
امام على علیهالسلام ـ در حكمتهاى منسوب به ایشان ـ : نخستین چیزهایى كه جوانان مىباید آنها را بیاموزند ، كارهایى است كه در بزرگى بِدان نیازمند مىشوند .
------------------------------------------------
عنه علیهالسلام ـ فِی الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَیهِ ـ : لا تَقسِروا أولادَكُم عَلى آدابِكُم ، فَإِنَّهُم مَخلوقونَ لِزَمانٍ غَیرِ زِمانِكُم .
امام على علیهالسلام ـ در حكمتهاى منسوب به ایشان ـ : فرزندانتان را بر روش و آداب خویش ، مجبور مسازید؛ زیرا آنان ، براى زمانى دیگر ، جز زمان شما ، آفریده شدهاند .
---------------------------------------------
الإمام علی علیهالسلام ـ فی كِتابِهِ لِوَلَدِهِ الحَسَنِ علیهالسلام ـ : وأن أبتَدِئَكَ بِتَعلیمِ كِتابِ اللّهِ عز و جلوتَأویلِهِ وَشرائِعِ الإِسلامِ وَأحكامِهِ .
امام على علیهالسلام ـ در نامهاى به فرزندش حسن علیهالسلام ـ : و این كه نخست ، به تو كتاب خدا را بیاموزم و تفسیر قرآن و شریعت اسلام و احكام آن را به تو تعلیم دهم
----------------------------------------------
الإمام علی علیهالسلام ـ فِی الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَیهِ ـ : إذا عاتَبتَ الحَدَثَ فَاترُك لَهُ مَوضِعا مِن ذَنبِهِ لِئَلاّ یَحمِلَهُ الإِخراجُ عَلَى المُكابَرَةِ .
امام على علیهالسلام : ـ در حكمتهاى منسوب به ایشان ـ : هرگاه جوان را سرزنش مىكنى ، از برخى گناهان درگذر تا سرزنش ، او را به سرسختى (مقابله) وادار نكند
-----------------------------------------------
عنه علیهالسلام : الإِفراطُ فِی المَلامَةِ یَشِبُّ نیرانَ اللَّجاجَةِ .
امام على علیهالسلام : زیادهروى در سرزنش ، آتش لجبازى را شعلهور مىگردانَد
-----------------------------------------------
عنه علیهالسلام : إذا عاتَبتَ فَاستَبقِ .
امام على علیهالسلام : هرگاه سرزنش كردى ، جایى [براى بازگشت] باقى بگذار .
-----------------------------------------------
الإمام علی علیهالسلام ـ فی الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَیهِ ـ : إذَا احتَجتَ إلَىالمَشورَةِ فی أمرٍ قَد طَرَأَ عَلَیكَ فَاستَبدِهِ بِبِدایَةِ الشُّبّانِ ؛ فَإِنَّهُم أحَدُّ أذهانا ، وأسرَعُ حَدسا ، ثُمَّ رُدَّهُ بَعدَ ذلِكَ إلى رَأیِ الكُهولِ وَالشُّیوخِ لِیَستَعقِبوهُ ویُحسِنُوا الاِختِیارَ لَهُ ؛ فَإِنَّ تَجرِبَتَهُم أكثَرُ .
امام على علیهالسلام ـ در حكمتهاى منسوب به ایشان ـ : هرگاه به مشورت نیازمند شدى ، نخست ، از مشورت با جوانان آغاز كن؛ زیرا ذهن آنان ، تیزتر و حدس آنان ، سریعتر است . پس مسئله را به میانسالان و پیرمردان ، واگذار تا در آن نقّادى كرده ، بهترین را برگزینند؛ چرا كه تجربه آنان ، بیشتر است .
---------------------------------------------------
تاریخ الطبری عن أبی رافع : لَمّا قَتَلَ عَلِیُّ بنُ أبی طالِبٍ أصحابَ الأَلوِیَةِ أبصَرَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله جَماعَةً مِن مُشرِكی قُرَیشٍ ، فَقالَ لِعَلِیٍّ : اِحمِل عَلَیهِم ، فَحَمَلَ عَلَیهِم ، فَفَرَّقَ جَمعَهُم ، وقَتَلَ عَمرَو بنَ عَبدِ اللّهِ الجُمَحِیَّ .
قالَ : ثُمَّ أبصَرَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله جَماعَةً مِن مُشرِكی قُرَیشٍ ، فَقالَ لِعَلِیٍّ : اِحمِل عَلَیهِم ، فَحَمَلَ عَلَیهِم فَفَرَّقَ جَماعَتَهُم ، وقَتَلَ شَیبَةَ بنَ مالِكٍ أحَدَ بَنی عامِرِ بنِ لُؤَیٍّا¨ .
فَقالَ جِبریلُ : یا رَسولَ اللّهِ ، إنَّ هذِهِ لَلمُؤاساةُ .
فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله : إنَّهُ مِنّی وأنَا مِنهُ .
فَقالَ جِبریلُ : وأنَا مِنكُما ، قالَ : فَسَمِعوا صَوتا :
لا سَیفَ إلاّ ذُو الفَقارِ ولا فَتىً إلاّ عَلِیٌّ
تاریخ الطبرى ـ به نقل از ابو رافع ـ : هنگامى كه على بن ابى طالب علیهالسلام[در نبرد اُحد ،] پرچمداران را كُشت ، چشمان پیامبر صلی الله علیه و آله بر گروهى از مشركان قریش افتاد . به على علیهالسلام فرمود : «بر آنان یورش ببر!» .
على علیهالسلام بر آنان حمله برد و آنان را پراكنده ساخت و عَمرو بن عبد اللّه جُمَحى را به قتل رسانید . پس ، چشمان پیامبر صلی الله علیه و آله بر گروهى دیگر از مشركان قریش افتاد و به على علیهالسلام فرمود : «بر آنان یورش ببر!» .
على علیهالسلام بر آنان حمله كرد و آنان را پراكنده ساخت و شَیبة بن مالك ، یكى از افراد قبیله بنى عامر بن لؤى را به قتل رسانید . در این هنگام ، جبرئیل علیهالسلامگفت : اى پیامبر خدا! این همان مواسات است . آن گاه ، پیامبر خدا فرمود : «به راستى كه او از من است و من از اویم» ، و جبرئیل علیهالسلام گفت : و من از شمایم .
آن گاه ، صدایى را شنیدند كه مىگفت : «شمشیرى جز ذو الفقار و جوانمردى جز على نیست» .